כיום לכל חברה יש נוכחות בכמה ערוצי דיגיטל שדרכם היא מספקת מידע ושירותים, החל מאתר אינטרנט, דרך אפליקציות מובייל ועד לקיוסקים, רובוטי שירות ועוד. אחד האתגרים הגדולים הוא לפתח ולתחזק במקביל גם אפליקציות native למובייל וגם אתרי אינטרנט במגוון מכשירים, באופן שכל הערוצים יעניקו לקהל את השירותים המרכזיים בהתאם לבחירת הלקוח ובאופן עקבי והמשכי בכל רגע נתון. הלקוח מצפה להתחיל פעולה בערוץ דיגיטלי אחד ולהמשיך אותה בערוץ אחר מאותה נקודה בה הפסיק קודם. זהו אתגר טכנולוגי גדול ויקר עבור גופי הפיתוח, אבל יקר עוד יותר עבור החטיבות העסקיות שצריכות לקצר את זמני ההגעה של מוצרים ושירותים חדשים אל השוק.
היעדר בסיס-קוד (Codebase) אחיד לפיתוח בכל הסביבות מאלץ כבר שנים רבות את מחלקות הפיתוח והדיגיטל להשקיע משאבים אדירים, כפולים ולעיתים משולשים, בפיתוח ותחזוקה לכל פלטפורמה בנפרד, במקום למזג הכל לתהליך פיתוח אחד המבוסס על קוד מקור אחיד. מנהלי פיתוח רבים עדיין מחפשים אחר "הגביע הקדוש" שיפטור אותם מהצורך להשקיע ולפתח במקביל גם אתר וגם אפליקציה בטכנולוגיות שונות, כפי שהם נאלצים לעשות כיום.
מלחמת "חרבות ברזל" הפכה את השנה החולפת למאתגרת במיוחד, גם בצד הכלכלי וגם בהיבט של כוח אדם, עם הגיוס של עובדים רבים למילואים שהותיר את מחלקות הפיתוח בהרכב חסר ועם עומס גדול מהרגיל. דווקא בתקופה זו התחדד אפילו יותר הצורך הדחוף בפתרון שיאפשר לאחד צוותי פיתוח ולקצץ בעלויות.
"בסיס-קוד אחד לשלוט בכולם"
הבשורה הטובה היא שיש פתרון, והוא אפילו מבוסס על טכנולוגיה שנמצאת אתנו כבר כמה שנים. כמו שאמר ויקטור הוגו, "אין דבר חזק יותר מרעיון שהגיע זמנו", וגם כאן מדובר בטכנולוגיה קיימת שרק לאחרונה הבשילה באופן מלא וניתנת למימוש חוצה-פלטפורמות.
טכנולוגיית Flutter פותחה במקור על ידי גוגל כפתרון לפיתוח אפליקציות cross-platform למובייל. אמנם הרעיון של פיתוח Multi-platform אינו חדש, אבל מימושו בפועל לקח כמה שנים, מפני שאתרי דסקטופ מבוססי דפדפן ואפליקציות מובייל שונים זה מזה בכל כך הרבה תכונות מהותיות שהדרך לגשר עליהן מורכבת ומתישה.
רק בשנה האחרונה נראה כי "הכוכבים הסתדרו" עבור Flutter וכל יתרונותיה התלכדו יחד. ראשית, היותה מבוססת על שפת Dart וטכנולוגיית object oriented מאפשרת הורשה של תכונות בין סוגי מכשירים וסביבות, ומעניקה לה גמישות לצד רמת ביצועים, מהירות, וכן יציבות ומהימנות גבוהות במיוחד. כמו כן, בניגוד לסביבות אחרות Flutter פותחה ותוכננה מראשיתה כדי לאפשר פיתוח cross-platform ולכן יש בה יכולות מובנות של פיתוח והרצת קוד סימולטני על פלטפורמות שונות.
בשנה האחרונה הופיעו דוגמאות רבות ו-Best practice לפיתוח אחוד עם Flutter משלב התכנון והעיצוב, דרך הפיתוח כמובן, ועד לתחזוקה וניהול שינויים ועדכוני גרסאות לאורך זמן. מדובר בבשורה חשובה למפתחי דיגיטל, מכיוון שזו פעם ראשונה מאז 2006 שיש פתרון אמיתי שמאפשר לאחד את שתי סביבות הפיתוח לאחת, וכך לקצר את זמני ההגעה לשוק ו"על הדרך" גם לחסוך לארגון הון בעלויות הפיתוח, הבדיקות והתחזוקה.
עם זאת, צריך לדעת כיצד לנצל את היתרונות של Flutter על מנת להפיק ממנה תועלת מרבית בלי להתפזר. דרושה יכולת פיתוח גבוהה בהשוואה לסביבות טכנולוגיות אחרות ונדרש גם תכנון וניהול שונה – החל מניתוח הדרישה העסקית והכנת Road map לפתרון, דרך ארכיטקטורת תוכנה מתאימה למימוש ב-Flutter מקצה לקצה, איפיון מפורט שכולל הגדרת רכיבים ותהליכים, תהליכי Uintest ו-QA יעילים ועוד. לכן חשוב לצאת לדרך עם שותף מקצועי ומנוסה שיעזור לארגון לנצל את היתרונות של Flutter באופן מלא.
לסיכום, הבשורה למנהלי הפיתוח היא שלא צריך יותר לפתח ולתחזק בנפרד את האתר ואפליקציות המובייל של הארגון, כי יש פתרון לפיתוח אחוד של כל הסביבות תחת בסיס-קוד אחד, ומנהל שיוביל מהלך כזה בארגון יביא לחסכון במשאבים, קיצור זמני הגעה לשוק, ויש להניח שגם יזכה להערכה רבה. אנחנו ב-ONE Digital מתמחים בפיתוח ב-Flutter ונשמח לסייע לך לנצל את כל היתרונות שלה במקצועיות. לפרטים נוספים >>
כותב המאמר הוא רן רייכברג, CTO קבוצת ONE