"אנחנו נוגעים ביותר מ-5 מיליון תושבים. היכולת לשפר חיים של מחצית מתושבי המדינה היא בעיניי תפקיד חשוב מאוד. כמה עוד חברות יכולות להגיד שזה מה שהן עושות? זה מה שנותן משמעות לעשייה, לעובדים, ללקוחות ובסופו של דבר גם לתושבים". את הדברים האלו אומר שלי כהן, מנכ"ל ONECity, בהסבירו את תהליך המיתוג מחדש שעברה החברה, שכלל הבנה מחדש של הגדרת ייעוד החברה. "ONECity היא חברה טכנולוגית, אך גילינו שתמצית עיסוקנו היא יחסים: יחסים בין הרשות לתושב ובינינו לבין הרשות, כשהקו המחבר הוא שאלו יחסים של שותפות ולא של ספק-לקוח. ידענו שאנו הופכים לשותפים אסטרטגיים שרצים לטווח ארוך ולא רק ספקים. אנחנו חברת B2G שהחליטה שברצונה להיות חברת B2G2C, כזו שרואה את לקוח הקצה – שבמקרה שלנו הוא התושב, אפילו שאנו לא פועלים מולו ישירות. לכן עלינו להבין אותו, את צרכיו את ציפיותיו ואת מערכת היחסים בינו לבין הרשות".

"הבנה חשובה נוספת הייתה שמנמ"ר כיום אינו עוד עובד שמטפל בטכנולוגיה ובתשתיות. יש לו תפקיד חשוב בחוויות אנושיות שחווים התושבים ולכן ניצבת על כתפיו משימה הרבה יותר משמעותית מאשר בעבר. עליו להוביל חדשנות ולסייע בבניית אסטרטגיה דיגיטלית וחזון חדש. כך שהיה ברור לנו שתפקידנו הוא לא רק להיות ספק של מערכות זו או אחרת אלא ללכת עם המנמ"ר יד ביד, לסייע לו לשנות ולהיות שותף אסטרטגי בתהליך, עוד משלב החשיבה".

מהו אותו חזון חדש?

"להפוך את חיי התושב לקלים יותר, נוחים יותר ומלאים יותר – על בסיס הבנת צרכיו והקשר שלו עם הרשות ועל בסיס העומק הטכנולוגי של ONECity. הערך המרכזי עליו מבוסס חזון זה הוא אנושיות. אנחנו מרגישים שדווקא כחברת טכנולוגיה שמביאה חדשנות מתקדמת – הפוקוס שלנו צריך להיות אנשים. עלינו לפעול למען האנשים ובצורה אנושית. נדבך נוסף בחזון הוא מה שהגדרנו כשותפות מעצימה: להיות השותפים של הרשויות ולייצר ביחד טרנספורמציה דיגיטלית שתתן לתושב את הפתרונות שהוא רוצה וצריך. אלמנט נוסף הוא הובלה קדימה. במשך שנים אנו מובילים קדימה את הרשויות – ושואפים להמשיך בכך".

פתאום יש מערכת אינטואיטיבית שעונה על הצרכים

התובנות שגיבשה ONECity הובילו אותה לבניית אסטרטגיה המתמקדת באנשים במקום בטכנולוגיה. "זה היה הקו המנחה שלנו", מדגיש כהן. "חשבנו על עובדי הרשויות, שרוצים שהמערכות יהיו קלות, נעימות ופשוטות יותר לעבודה – כך שיוכלו לעבוד אינטואיטיבית ולהגיע לתוצאות ללא מאמץ. מתוך כיוון המחשבה הזה בנינו את המערכות החדשות.  פעם כשתושב רצה אישור טאבו היה עליו לעבור תהליך בירוקרטי. היום הוא מבצע את זה בקליק בעזרת מערכת הטפסים הדיגיטליים שפיתחנו. הוא פשוט נכנס לפורטל ועושה את הדברים בצורה מקוונת. בקלות, בפשטות ובזמינות מיידית".

"דוגמה נוספת היא פיתוח מערכת חינוך חדשה בשם Edu 3.0. בעבר מערכות החינוך נתנו מענה נקודתי למשימות, כגון רישום. המערכת החדשה – והנוחה בהרבה – מאפשרת לראות כל ילד וילדה על מגוון הרבדים הנוגעים בחינוכם. כבר לא עוברים שורה ארוכה של מסכים וכל הממשק נבנה מתוך הבנת הפסיכולוגיה של ההורה הרושם את ילדו לבית הספר".

כהן מספר שתהליך הבנייה מחדש של החברה, חזונה והשירות שהיא מספקת כבר מביא פידבקים טובים מאוד. "הן לעובדי הרשויות והן לתושבים כיף, נעים ונוח – והם יודעים להעריך את זה. פתאום יש להם מערכת אינטואיטיבית העונה על צרכיהם.כדי להשלים את המהלך, שינינו את השפה הוויזואלית כך שתתמוך באסטרטגיה, הדגשנו את הפן הטכנולוגי והחדשני מחד ואת הפן האנושיוהיצירתי מאידך.

אילו תובנות מרכזיות עלו במהלך העבודה?

"OneCity מטפלת במספר דו-ספרתי של רשויות מובילות, ברשויות קטנות יותר ובמועצות אזוריות. זהו מגוון רב של תושבים מדמוגרפיות שונות ומגוונות. הבנו שיש בכך גם הקבלה מסוימת לארגון שלנו, בו יש עובדים ותיקים שניסיונם הוא השורש שלנו, הדבר עליו אנו נשענים. לצדם עובדים חבר'ה היי-טקיסטים צעירים מהדור החדש. שכמו האוכלוסיות שאנו משרתים – אנחנו חברה אקלטקטית בעלת גיוון רחב. מעין בבואה של החברה הישראלית".