כיצד אנו יכולים להיעזר בבינה המלאכותית בקידום העסק שלנו, יש מגוון תרחישים ותהליכים רלוונטיים החל ממערכי שירות חכמים המאפשרים ללקוח לנהל שיחה בשפה טבעית על בעיה כל שהיא שהוא נתקל בה, בין אם מדובר על תקלה טכנית, חשבונאית או אחרת כאשר המכונה חוקרת ברקע בסיסי נתונים רלוונטיים ומנוע שפה מתרגם את המידע לשאילתות מצד אחד ולתשובות ידידותיות בדרך חזרה. בעתיד הלא רחוק יפותחו מודלים שיאפשרו לנו לזהות מראש תקלות טכניות וטעויות חשבונאיות מסוגים שונים וכארגון נדע לפתור אותם עוד לפני שהלקוח ידע שהם התרחשו.

תהליכי AI יכולים להיות הדרך להגיע אל התוצר או המטרה הסופית כמו בדוגמא הקודמת אך גם במקרים רבים כלי לטיפול במידע טרום השימוש בו, אחת הדוגמאות הטובות לכך היא התממה, (תמים) של המידע על מנת למנוע פגיעה בפרטיות בעת השימוש במידע, הדבר יכול לבוא ליידי ביטוי בעבודה עם תיקים רפואיים בהם מסתירים את פרטי המטופל אך לא את פרטי המטפלים או סרטונים וצילומים בהם נדרש לטשטש פרטים מזהים של המטופל כמו אזור הפנים אך גם קעקועים מיוחדים ואו סימנים מזהים אחרים שעלולים להסגיר את זהותו של המטופל. כל זאת כשלב מקדים לשיתוף המידע במהלך ביצוע מחקרים או פעילות למידה כזו או אחרת.

השימוש במידע הדיגיטלי היה ונשאר האתגר המרכזי של עסקים וארגונים, בעיקר כאלו שהערוץ הדיגיטלי שלהם מפותח ומשמש ערוץ מרכזי אל מול לקוחותיהם. זה החל כבר בימים הראשונים של האינטרנט עם האנדקסים הדיגיטליים ומנועי החיפוש הראשונים שעזרו לנו הגולשים לנווט את דרכנו במרחב הווירטואלי מאז ועד היום מנועי החיפוש הלכו והתפתחו בקצב מדהים אך מנועי חיפוש מתקדמים וכלי BI כבר לא מספיקים כדי להשיג את היתרון הנדרש אל מול המתחרים.

קל יחסית לאסוף אותו, זול יחסית לשמור אותו, אבל מה אנחנו יודעים לעשות איתו, עיבוד המידע באמצעות מודלים של בינה מלאכותית זה האתגר המרכזי של ימינו, ארגונים צוברים כמויות עצומות של מידע וקצב האיסוף רק הולך וגדל, ככל שיש לנו יותר מידע אנו זקוקים לעוד ממנו כדי לדייק את ולשכלל את היכולת שלנו לתת מענה לצרכי הלקוח הפוטנציאלי הבא שלנו. קבלת החלטות וביצוע פעולות, עדיף אוטומטיות, על סמך תובנות זוהי בעצם המטרה המרכזית.

ארגון שמונע על ידי מידע, Data-Driven, מציב למעשה את המידע בחזית תהליך קבלת החלטות ומבסס את פעילותו על עובדות הנובעות מהמידע שעומד לרשותו ולא על הנחות ייסוד או מחקרים מוקדמים שתמיד יהיו פחות מדויקים ואפקטיביים, זהו ארגון המבדיל את עצמו מאחרים ושם את עצמו צעד אחד לפני כולם. על מנת להשיג את היתרון הזה יש להפוך את תהליך האוטומציה וניתוח הנתונים להרבה יותר נגיש למשתמשים וללמד מכונות לפעול על פי אותם המודלים באופן אוטומטי וזאת על מנת שיוכל לבוא ליידי ביטוי ביעילות מקסימלית, בכל זמן וללא תלות. ככלל, ארגונים המונעים על ידי מידע אינם צומחים באופן לינארי, אלא באופן אקספוננציאלי. קחו דוגמא מחברות ענק כמו פייסבוק, אמזון וגוגל, אשר בנו את רוב המודלים העסקיים שלהן סביב לימוד הרגלי השימוש של הלקוחות שלהם, חקר המידע והשימוש בו בזמן אמת.

ChatGPT הושק ב-30 בנובמבר 2022 על ידי חברת OpenAI מסן פרנסיסקו, חודש לאחר מכן כבר היו לו מעל מיליון משתמשים ושווי החברה הגיע ל 29 מיליארד דולר. קצב הגידול במספר המשתמשים ממשיך להאמיר.

אז מה נדרש מאיתנו על מנת להיות ארגון המונע על בסיס מידע ותובנות, להלן מספר טיפים שיעזרו לכם לתכנן נכון את המהלכים שלכם בדרך:

  • להגדיר ולאפיין תפקיד של מנהל דטה שיהיה אחראי על המשאב בארגון
  • להגדיר את הארגון כמונע על ידי מידע, Data Driven, ושזהו הבסיס לקבלת החלטות
  • לבחון מהם מקורות המידע הקיימים בארגון ולארגן אותם על פי מודל פרסונות עדכני
  • לבחון אילו מאגרי מידע קיימים בארגון ומה מדיניות החברה בנוגע לשימור המידע והשימוש בו
  • לבצע סקר בין מנהלים ולבחון את הכלים העומדים לרשותם בבואם לקבל החלטות
  • לדרוש ממנהלים לנמק בקשות המובאות לאישור הנהלה, תוכניות ומהלכים עסקיים על בסיס מידע מבוסס
  • לבחון כיצד מונגש המידע למנהלים ועד כמה הם משתמשים בו
  • לאפיין תהליכים אוטומטיים לביצוע פעולות על בסיס מידע שמתקבל ממקורות שונים
  • בבואכם להגדיר מבוססת בינה מלאכותית חשוב להגדיר תחילה תהליך פשוט שמוביל לתוצאה ברורה וחד משמעית כגיון מיון
  • לעודד מנהלים לזהות מקורות מידע חדשים (חיצוניים ופנימיים) שיכולים לשפר תהליכי קבלת החלטות
  • לשאוף לבצע פעולות בתגובה למידע חדש קרוב ככל האפשר לזמן קבלת המידע
  • למדוד את השיפור בביצועים כתוצאה מהשימוש במידע ולשאוף לקצר את זמני התגובה של הארגון למידע חדש

הבינה המלאכותית היא אחד התחומים המדוברים ביותר בשנים האחרונות בתעשיית ההייטק והדיגיטל וצופנת בחובה הבטחה לשנות את כל מה שידענו עד כה, ניתן כמעט לומר כי זוהי מהפכה בפני עצמה, היא תשנה את האופן שבו אנו חושבים ופועלים, היא תייצר מקומות עבודה חדשים ותחומי עיסוק שלא הכרנו אך גם תחסל רבים אחרים שאותם היא תייתר לחלוטין.
אין ספק שארגונים שרוצים להקדים את מתחריהם נדרשים לשוב ולהמציא חלקים מהותיים מהביזנס שלהם מחדש או לפחות לרענן אותו באופן משמעותי. זו הזדמנות מצוינת לאלו שקצת אחרו לתפוס את הגל של המהפכה הדיגיטלית ולמקם עצמם מחדש בעידן הנוכחי.

 

הכותב הוא רן רייכברג, מנהל הטכנולוגיות הראשי (CTO) של קבוצת ONE.
במסגרת תפקידו, רן מסייע ללקוחותינו למצוא את הבידול הנדרש להם ללייצר ערך מוסף.
"בעולם בו חדשנות היא שם המשחק, אנו מקפידים להתפתח, ללמוד ולהעשיר את הטכנולוגיות, המתודולוגיות, הכלים והמוצרים בהם אנחנו משתמשים. אנחנו שותפים של הלקוחות שלנו ותפקידנו לסייע להם להתאים עצמם לאתגרים העומדים בפניהם ולהקדים את המתחרים שלהם".