ההתפתחויות הטכנולוגיות ואורח החיים הדיגיטלי יוצרים אתגר גדול עבור מערכת החינוך. במציאות שבה ילדינו רגילים לתקשר עם מסכי מגע, ולהשתמש באפליקציות שמגיבות מיד לכל מחווה שלהם, עלינו לשאול את עצמנו שאלות נוקבות בנוגע למבנה ההוראה והלימוד בבתי הספר:
האם ניתן לצפות מתלמידים בעידן הדיגיטלי ללמוד מדי יום כמה שעות בכיתות עם לוח וטוש מחיק? כיצד אנו יכולים להכניס את הטכנולוגיות החדשניות אל תוך הכיתה ולרתום אותן לשיפור ההוראה ולהעצמה של המורים? וגם – כיצד ניתן להשתמש בטכנולוגיה להנגשת תכני לימוד לילדים בעלי צרכים מיוחדים? פגשנו את שלום דיין, לשיחה על האתגרים העכשוויים והפתרונות החדשניים לתחום ההוראה.

 

כיצד אתה רואה את תפקיד הטכנולוגיה בתחום החינוך?

"הטכנולוגיה מתפתחת כיום במהירות עצומה ומשנה את חיינו בכל תחום. בעידן כזה של שינויים מהירים, התפקיד של חברת אינטגרציה ושירותי מחשוב כמו ONE הוא להנגיש את הטכנולוגיה הרלוונטית בכל תחומי החיים, ואנו עושים זאת מול אלפי ארגונים אשר משרתים מיליוני לקוחות-קצה בישראל ובחו"ל. לדעתי תחום החינוך הוא זה שהכי חשוב להשקיע בו. אני אמנם לא איש חינוך אלא איש טכנולוגיה, אך מאמין שחינוך הוא היסוד החשוב ביותר עליו מתבססת החברה, כפי שאמר המחנך הדגול יאנוש קורצ'אק: "לתקן את העולם, פירושו לתקן את החינוך".

"חברת ONE גאה להיות חלק ממהפכת הלימוד המתוקשב בישראל. זהו תחום מרתק שנמצא לאחרונה בתנופה, הן בפיתוח והן ביישום פרויקטים ברחבי הארץ. חטיבת התשתיות והאינטגרציה מובילה כיום את מימוש חזון הכיתות המתוקשבות בישראל. אנו מספקים לעיריות ולמועצות מקומיות ציוד חדשני, ייעודי ומתוחכם ללימוד והוראה מתוקשבת בגנים ובבתי הספר. מגוון הפתרונות שאנו מספקים הופך את חוויית הלימוד לעשירה, מהנה ואפקטיבית יותר. בנוסף, הטכנולוגיה תורמת גם להעצמה של המורים ומאפשרת להנגיש חומרי לימוד לילדים בעלי צרכים מיוחדים".

 

כיצד תורמת ONE למהפכת הלימוד המתוקשב בישראל?

"נכנסנו לתחום החינוך המתוקשב לפני כארבע שנים. לקחנו את כל הניסיון, המוניטין והיכולות של ONE בתחום האינטגרציה והמתודולוגיה בניהול פרויקטים, ושילבנו עם עולם הפתרונות האינטגרטיביים שייחודיים לתחום החינוך כמקובל במדינות המובילות בעולם. מי שמנהל אצלנו את הפעילות הזו הוא ניר אברמוביץ', שבארבע שנים הצליח להוביל ולבסס את מעמדה של ONE כספקית מובילה במהפכת הלימוד המתוקשב בישראל. עד היום רישתנו מאות בתי ספר בעשרות רשויות מקומיות, ועזרנו להם להתקדם לעולם הלימוד המתוקשב. הרווח הוא לא רק שלנו, אלא של מאות אלפי תלמידים שנהנים מחוויית לימוד עשירה ומהנה יותר.

"אנו עובדים עם קשת רחבה מאוד של פתרונות, החל בתוכנה וציוד טכני, ועד למחשבים אישיים ואייפדים, לוחות חכמים ואפילו מדפסות תלת-ממד. אנו אחראים על כל הפתרון מקצה לקצה, כלומר שבנוסף לאינטגרציה והרכבת הפתרון המתאים והתקנתו באתר הלקוח (בתי ספר וגנים בדרך כלל), אנו מעניקים ללקוחותינו שירות מלא הכולל תמיכה והדרכות, ואף מלווים את הפרויקט עד לעמידה בבקרה של משרד החינוך".

 

 אילו פתרונות אתם מספקים בתחום?

אנו מתמחים בהקמה של כיתות חכמות עם מגוון רחב של פתרונות מודולריים. ניתן להרכיב מארג שונה של פתרונות בהתאם לצרכים ולתקציב של כל לקוח. הטכנולוגיה שאנו מציעים לכיתות חכמות כוללת:

  • מקרנים אינטראקטיביים ולוחות חכמים, המסונכרנים ביניהם ומשדרים בזמן אמת את חומר הלימוד למחשבי הילדים.
  • דפים חכמים, שכל מה שהמורה כותבת עליהם מועבר אונליין למכשירי התלמידים – טאבלטים, מחשבים נייחים, או ניידים.
  • מדפסות תלת ממד, להעשרה של שיעורי רובוטיקה, תעשייה, מדעים וכד'.
  • מערכת רמקולים סראונד ליצירת כיתת מולטימדיה מלאה.
  • נוטבוקים ומחשבים אישיים, כולל תוכנות אופיס ואבטחת מידע וגם תוכנת הגנה (RADIX) המאפשרת גיבוי ושחזור המחשב להגדרות בית הספר.

בין הפרויקטים שאנו מבצעים חשוב לי לציין את פרויקטי ההנגשה לילדים עם צרכים מיוחדים, על בסיס מכשירי אייפד של אפל ותוכנה ייעודית של touchChat בעברית. התוכנה כוללת פתרונות למידה יצירתיים ומהנים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים כגון אוטיזם, תסמונת דאון, ALS, אפרקסיה, לקויות שמיעה ועוד.

בנוסף, אנו מספקים ציוד טכני כגון עגלות טעינה ללפטופים המאפשרות לאחסן ולהטעין את המחשבים במהלך הלילה בצורה נעולה ומאובטחת מפני גניבה; פרישת רשת וויי-פיי, לרישות חלקים נבחרים או של כל בית הספר ברשת אינטרנט מאובטחת. עד היום רישתנו כמאה בתי ספר שונים.

 

אילו פתרונות יובילו בעתיד את החינוך המתוקשב בישראל?

בשנים הקרובות אני צופה שעולם המקרנים יוסיף להתפתח ולהרחיב את מגוון היכולות של המורה בכיתה החכמה. השלב הבא בהתפתחות הטכנולוגית, שכבר מחליף את המקרנים בכיתות, הוא התקנת מסכים אינטראקטיביים. במקום לוח חכם ומקרן המותקנים בנפרד, אני צופה שיהיו הרבה יותר כיתות המצוידות במסכים אלה, הכוללים גישה לאינטרנט, טכנולוגיית מולטי-טאץ' ותצוגה מתקדמות.

כמו כן, אני מעריך שתחום ה-VR יתרחב ויאפשר למורים להציג לתלמידים בכיתה הולוגרמות בתלת ממד להמחשה חווייתית ועשירה של חומרי הלימוד. כבר היום הנושא נמצא בפיתוח ברמת התכנים, ואנו ערוכים לספק את הפתרון הטכנולוגי המלא שיאפשר זאת.

לסיכום, אנו שמחים וגאים להיות ספק מוביל ולסייע בקידום מהפכת הלמידה המתוקשבת. נשמח לסייע למועצות מקומיות, עיריות ומוסדות חינוך להנגיש את החינוך לתלמידים באופן חווייתי וחדשני ולהצטרף למהפכת החינוך הדיגיטלי בישראל.