בעוד ימים ספורים תתחולל דרמה גדולה עבור מיליוני אתרים שמשתמשים בשירות מדידת נתוני הגלישה, גוגל אנליטיקס. ב-1 ביולי, החברה תשנה מקצה לקצה את שיטת המדידה שלה עם המעבר לגוגל אנליטיקס 4 (בקיצור GA4), שהושקה כבר לפני כ 3- שנים, אך חלק מהאתרים עדיין לא עברו אליה.

גוגל מספקת כיום את שירותי גוגל אנליטיקס בחינם. זו מערכת ניהול נתונים הדרושה כמעט לכל אתר, כי היא מאפשרת לבעלי אתרים לנתח בכלים סטטיסטיים את תנועת הגולשים באתריהם ואת ביצועי הקמפיינים שלהם, ולקבל על פי המידע הזה החלטות שיווקיות מושכלות.

מ- 1 ביולי לא יתאפשר יותר לאתרים לאסוף מידע על הנכסים הדיגיטליים באמצעות הגרסה הקודמת של השירות – גוגל אנליטיקס יוניברסל. ארגונים שעושים שימוש בשירות החינמי שלא יבצעו את המעבר לגרסה החדשה ביוזמתם, יועברו על ידי גוגל באופן אוטומטי למערכת החדשה תחת חשבון האנליטיקס הקיים. אתרים שמשתמשים בשירות הפרימיום בתשלום של החברה, אנליטיקס 360, יהיו זכאים לעוד שנה להתארגנות לקראת המעבר.

שליטה מוחלטת

הגרסה הישנה של גוגל אנטליקיס מבוססת רק על מעקב באמצעות השתלת קוקיז בזמן גלישה באתרים, במחשב או בנייד. ב- GA4 לא מדובר בעדכון גרסה בלבד – אלא במערכת חדשה לגמרי.

כיום, בניגוד לעבר הלא רחוק, רוב השימוש באינטרנט נעשה דרך המכשר הנייד, והמשתמש מדלג בו בין אתרים ואפליקציות שונים – והגרסה הישנה של גוגל אנליטיקס לא מסוגלת לחבר בין כל סוגי הפעילות של משתמש אחד.
לעומת זאת, המערכת החדשה תספק נתונים מאוחדים, העוקבים אחרי כל הפעילות של הגולשים באתרים ובאפליקציות במקום אחד.

מכיוון שהיא מספקת את השירות הזה בחינם, לגוגל יש שליטה כמעט מוחלטת בתחום, עם נתח שוק של כ- 85% מהאתרים בעולם. על פי אתר builtwith, שמספק תובנות עסקיות לאתרים כמו מידע על נתחי שיווק, יותר מ- 87 אלף אתרים בישראל משתמשים בשירות וכ- 37 מיליון אתרים ברחבי העולם. בכך, גוגל מחזיקה בידה את הידע הכי יקר ברשת: לאן הגולשים נעים ואילו פעולות הם מבצעים בזמן הגלישה באינטרנט.

השליטה המוחלטת של גוגל בתחום מדידת נתוני גלישה גם מחזקת את המונופול של החברה בשוק הפרסום הדיגיטלי – מכיוון שאנליטיקס מחובר לשירותי הפרסום שלה, שהם עיקר ההכנסות של החברה. כך הפך השירות לכלי רב עוצמה, שמאפשר לאתרים לעבוד ביעילות עם מערכות הפרסום של גוגל ולתעדף אותם על פני מערכות פרסום מתחרות.
למשל, איש שיווק שרואה נתונים בגוגל אנליטיקס ורוצה להשתמש בהם כדי למקד מודעה לגולשים שמתעניינים במכוניות, קוסמטיקה, אופנה או בישול – יצטרך לעבור דרך מערכות הפרסום.

למה משנים ומה חדש?

ההחלטה של גוגל על השינוי נובעת משני שיקולים עיקריים. הראשון הוא השינוי הגדול בהרגלי השימוש ברשת והמעבר לצריכת תוכן בהיקף רחב דרך המכשירים הניידים, בין אם לאתרי אינטרנט או אפליקציות. הגרסה הקודמת של
אנליטיקס, כאמור, לא יודעת לספק תובנות חוצות פלטפורמות.

אנליטיקס 4 הוא שם מטעה, כי שיטת המדידה השתנתה: אי אפשר להשוות נתונים מהמערכת הקודמת לחדשה. כל המתודולוגיה השתנתה", הסביר יניב סבן, מנכ"ל ומייסד חברת סבן דיגיטל, מקבוצת וואן טכנולוגיות. "גוגל בנו מוצר חדש לגמרי: עם שיטת מדידה חדשה ועם ממשק חדש, שמספקים יותר מידע ומגבירים את האפשרויות.


יניב סבן, מנכ"ל ומייסד חברת סבן דיגיטל מקבוצת וואן טכנולוגיות

לדברי סבן, "השינוי המשמעותי ביותר הוא שהשירות החדש מאפשר גם למדוד נתוני אמת, על ידי התחברות למערכת נוספת של גוגל שנקראת ביג קווירי, בניגוד למדידה הסטטיסטית שבה השתמשו הגרסאות הקודמות. וכל הנכסים הדיגיטליים נמדדים במקום אחד. האחריות הגדולה עוברת למנהלי אתרים ואנשי השיווק שצריכים להגדיר במערכת מה הם רוצים למדוד מראש".

בנוסף, המערכת החדשה מודדת לא רק ביקורים באתר, אלא גם כל "איוונט" (אירוע) שקורה במהלך הבוקר. כלומר, המערכת מודדת כל פעילות שהמשתמש עושה, מהביקור עצמו, דרך צפייה בעמודים ספציפיים, ועד לחיצה על כפתור או רכישה.

השיקול השני שהוביל לשינוי הוא פרטיות הגולשים. גוגל אנליטיקס בגרסתה הישנה מפרה את הוראות ה- GDPR –  רגולציית הגנת המידע של אירופה. מבין חברות ההייטק שנמצאות בחקירה על ידי הנציבות האירופית, גוגל מובילה בהיקף הקנסות שמוטלים עליה בשל אי-עמידה בכללי ה- GDPR. בחלק ממדינות אירופה, כמו למשל איטליה ואוסטריה, השימוש בגוגל אנליטיקס אף אינו חוקי משום שהמידע שנאסף על התושבים דרך השירות עובר לארה"ב, שבה אין את אותה רמה של רגולציה על חדירה לפרטיות כמו באירופה.

"לא רק הצורה שבה אנחנו עושים שימוש בפלטפורמות דיגיטליות השתנתה, אלא גם היחס למשתמש הקצה", הוסיפה קארין לייבוביץ, מנהלת מחלקת אנליזה בחברת סבן. "היום יש דגש על פרטיות המשתמש של המשתמש. GA4 שמה דגש על פרטיות ומנסה להתאים את עצמה להוראות ה- GDPR. אם עד היום אנליטיקס הרגיל אסף את כתובת ה- IP של המשתמש – בגרסה החדשה יש אנונימיזציה של המידע הזה. כמו כן, אסור לארגון לאגור דאטה לאורך זמן, ובגרסה החדשה ניתן יהיה לשמור נתונים רק 14 חודשים. בנוסף, המשתמש יכול ללמוד את המערכת החדשה יחד עם השוק ולעשות סדר במידע שלו ולמחוק מה שלא רלוונטי".

יש כמה מערכות גדולות של מדידת נתוני גלישה ופרסום, אבל של גוגל היא הפופולרית ביותר. לפלטפורמות הגדולות כמו מטא וטיקטוק, שהן גן סגור, יש את כלי הפרסום וניהול המידע שלהן.