הטרנספורמציה הדיגיטלית היא המהפכה של השנים האחרונות, בה' הידיעה. מגפת הקורונה זירזה את התרחשותה ואת כניסתה לארגונים. כיום היא מעצבת מחדש את האופן בו אלו פועלים. הארגונים שביצעו טרנספורמציה דיגיטלית מקיפה נוכחים לגלות שהוא יוצרת שינוי מקצה לקצה – פנים ארגוני וחיצוני כאחד.

מהם אותם כלי טרנספורמציה דיגיטלית בולטים, המאפשרים את המהפכה הזאת?

  • דאטה: אחד התוצרים הבולטים של המהפכה הדיגיטלית הוא המידע העצום הנצבר בארגון. טכנולוגיות חדשות ומתקדמות מאפשרות לנו לעשות שימוש במידע זה, מה שמוביל לשינוי באופן שבו ארגונים חושבים ופועלים. ככל שהמידע הנצבר מאפשר לארגון לשפר את ביצועיו – כך גובר הרצון לאסוף עוד ועוד ממנו, ממקורות נוספים. ככל שיאסוף הארגון יותר מידע – כך יוכל להגביר את היעילות ואת הדיוק.
  • בינה מלאכותית ולמידת מכונה: שתי טכנולוגיות המשלימות אחת את השנייה. הבינה מלאכותית (AI) והלמידה עמוקה (ML) יכולות לחולל פלאים בסביבה העסקית. כבר כיום הן משמשות לשורה של פעולות:
    • אוטומציה של משימות (מחקר של דלויט גילה ש- 53% מהארגונים החלו ליישם אוטומציה של תהליכי רובוטים – RPA. ניתן לצפות לגדילת המספר ל- 72% בשנתיםם הקרובות).
    • הפעלת צ'אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית לתמיכה בלקוחות.
    • אלגוריתמים של ML המנתחים נתונים ומציגים תחזיות על התנהגות הלקוח וכך חוזים את העדפותיו, צרכיו והתנהגותו העתידית – מה שייאפשר ייצור הצעות ערך.
  • האינטרנט של הדברים (IoT): עד סוף 2023 צפוי מספר מכשירי הקצה המחוברים לרשת להגיע ל-43 מיליארד. הוזלת טכנולוגיות החיישנים והתקשורת הדיגיטלית נותנת רוח גבית חזקה למגמה זו. מכשירים חכמים מייצרים כמויות אדירות של נתונים בהם ניתן להשתמש כדי לשפר את היעילות התפעולית ולקבל תובנות חשובות לגבי התנהגות הלקוחות ואורחות חייהם.
  • מחשוב ענן: המעבר לענן מתחזק כל הזמן. יותר ויותר עסקים מעבירים את עבודתם אליו ומייצרים ערוצים דיגיטליים חדשים עבור לקוחותיהם. מחשוב הענן מספק לעסקים את הגמישות הנדרשת והיכולת להגיב לצרכים בזמן קצר ובהתאמה לסיטואציה נקודתית (צורך בתוספת משמעותית של משאבי מחשוב, למשל). אין ספק שמחשוב הענן הוא הכלי האפקטיבי ביותר לשיפור ה-Time To Market של ארגונים.
  • המשתמש במרכז: אחד הטרנדים המרכזיים של המהפכה הדיגיטלית, אותו מגפת הקורונה האיצה אף עוד יותר. המשתמש לא מוגדר כיום רק כלקוח. גם עובד האגון מוגדר כך. אימוץ העבודה מרחוק, שהפכה להכרח עבור עסקים רבים, הובילה לעלייה בשימוש בכלים דוגמת תוכנות שיחות וידאו ופלטפורמות לניהול פרויקטים, המאפשרות לצוותים לעבוד ביחד ביעילות גם כשהם לא נמצאים באותו מיקום פיזי. כך מסוגלים המנהלים לנהל את כוח העבודה מרחוק והעובדים יכולים לתת מענה לצרכי הלקוחות גם מביתם. בפן החינוכי יכולים מורים לנהל שיעורים מביתם, התלמידים יכולים לנכוח בהם מכל מקום בו הם נמצאים פיזית וגם העיתוי הופך לפחות קריטי, שכן מי שלא הגיע לשיעור – יכול לצפות בהקלטה שלו לאחר מכן. גם בכוחה של הרפואה המרוחקת לחולל פלאים ולאפשר בדיקות רופא מרחוק ושליחת נתונים רפואיים ממכשיר מדידה חכם בביתו של המטופל אל הקליניקה של הרופא, מבלי שאיש מהם יצטרך לזוז ממקומו.

הטרנספורמציה הדיגיטלית היא תהליך מתמשך ומתפתח כל הזמן. הכלים שצוינו כאן הם רק חלק ממנו. עוד ועוד כלים מצטרפים למשימת העיצוב מחדש של הדרך שבה עסקים חושבים ופועלים. אימוץ כלי הטרנספורמציה הדיגיטלית מאפשר כבר היום לשפר את היעילות, להפחית עלויות ולעקוף את המתחרים – והוא צפוי רק להגביר את השפעתו זו בשנים הבאות.

 

הכותבת היא שרית לזינגר, סמנכ"לית מוצר ONE Digital.
"טרנספורמציה דיגיטלית מניבה ערך עסקי גבוה לחברה בעיקר עם משלבים אותה עם טיפול נכון במידע המתקבל מהמשתמשים, לומדים להפיק ממנו תובנות ולייצר פתרונות והצעות עם ערך גבוה ללקוח".